Suomi on ensi vuonna Saksassa pidettävien maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa, ja MTK on vastuussa hankkeen järjestelyistä. Berliinissä 18.-27. tammikuuta 2019 pidettäville Grüne Woche -messuille on lähdössä yli 80 suomalaisyritystä. Messujen tavoitteena on saada suomalaiselle ruualle näkyvyyttä ja kontakteja Saksassa sekä houkutella lisää matkailijoita Suomen luontoon ja maaseudulle.

Suomen osaston teemana on ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild” eli Terveiset villistä luonnosta. (Yllä oleva kuva on Suomi 100 -osastolta vuodelta 2017.)
Kokonaisen messuhallin täyttävä osasto yhdistää ruuan ja matkailun puhtaan luontomme kautta. Osaston ja kumppanimaailmeen on suunnitelee ja toteuttaa mainostoimisto Hasan & Partners. Rakennuttajana toimii suomalainen Messe Forum. Mukaan lähtevät yritykset saavat messuilta kokemusta kansainvälisistä markkinoista, voivat testata tuotteitaan ja myydä niitä saksalaisille kuluttajille.

Food from Finland -ohjelma järjestää sisäänostajatapahtuman Suomen Saksan edustustossa messuja edeltäen keskiviikona 16.1.2019. Messujen aikaan suomalaisia tuotteita on esillä myös kauppakampanjoissa Food from Finlandin toimesta.

Maatalousalan päättäjien ykköstapahtuma

Grüne Woche on myös maatalousalan huippuvaikuttajien keskustelu ja tapaamispaikka, maataloussektorin ”Davos”. MTK:n ja MMM:n väki tapaa messujen aikana maatalous- ja metsäalan päättäjiä ja vaikuttajia Saksasta ja ympäri maailman. Tapahtuma toimii siten MTK:lle niin CAP- kuin metsäedunvalvonnankin pelikenttänä.

Osaston ravintoa-alueesta vastaa Bryggeri Helsinki in Berlin yhteistyössä kokkimaajoukkueen kanssa. Nämä suomalaiset huippukokit vastaavat myös kutsuvierastilaisuuksien tarjoiluista. Ravintola-alueen ohjelmalavalla järjestetään viihteellistä ohjelmaa joka päivä koko messujen ajan.

Suomen osasto sijaitsee hallissa 10

Messuhalli pohjapiirros

Julkistus marraskuun alkupuolella

Joukko saksalaistoimittajia sai esimakua Suomen messuannista syyskuun alun lehdistömatkallaan. Uudellamaalla ja Saimaan alueella vierailleet toimittajat tutustuivat Suomen arktiseen maatalouteen, elintarvikeyrityksiin ja matkailuun. Katso video vierailulta.

Messukokonaisuus ja ohjelma julkistetaan kokonaisuudessaan marraskuun alussa. Samoihin aikoihin avataan myös osastoamme ja viestintäteemojamme esittelevä kampanjasivusto, jonka suomen, saksan ja englanninkielistä sisältöä voi helposti jakaa sosiaalisen median kautta hashtageillä #ausderwildnis #igw2019 ja #finnland. Suomalaisen, arktisen ruuantuotannon vahvuuksia, kestävää metsätaloutta ja matkailua esitellään kansainväliselle medialle messujen ajan mm. päivittäisissä mediaseminaareissa. Saksan viestinnässä kumppaninamme on viestintätoimisto Genius.

Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä SLC:n, MMM:n, Business Finlandin (Visit Finland ja Food from Finland), Suomen Saksan edustuston kanssa. Messuosaston sekä oheistapahtumien suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu laaja joukko suomalaisia hanketoimijoita, yrityksiä ja muita yhteisöjä.

Klaus Hartikainen, projektijohtaja ja MTK:n viestintäjohtaja, 040 169 2060.