Suomi sekä suomalaiset elintarvikkeet näkyvät vahvasti saksalaisille kuluttajille heti vuoden 2019 alussa vähittäiskauppojen kampanjoissa Pohjois-Saksan alueella sekä Berliinin kansainvälisillä Grüne Woche -messuilla 18.-27.1.2019. Suomi on messujen pääyhteistyökumppanina historiallisen näkyvästi esillä Saksassa, joka on Suomen viidenneksi suurin elintarvikkeiden vientimaa. Suomi vie Saksaan vuosittain 75 miljoonan euron arvosta ruokaa ja juomia, ja kampanjoiden tavoitteena on tukea yritysten markkinoille pääsyä ja viennin kasvua.

Kuluttajakampanjat toteutetaan osana Business Finlandin Food from Finland -ohjelmaa ja niiden tavoitteena on tukea suomalaisten tuotteiden saamista nykyistä laajemmin saksalaisten vähittäiskauppojen valikoimiin.

Tammi- helmikuun vaihteeseen ajoittuviin kuluttajakampanjoihin osallistuvat laatutavaratalot KaDeWe Berliinissä ja Alsterhaus Hampurissa. Samaan aikaan suomalaistuotteet ovat esillä pohjoissaksalaisen CITTI-ketjun myymälöissä Lyypekissä, Kielissä ja Flensburgissa. Myymäläkampanjoita täydentää Lieferello-verkkokaupan kampanjointi suomalaisilla tuotteilla. Kampanjoissa mukaillaan Suomen osaston Villistä luonnosta -teemaa. Business Finlandin Visit Finland -yksikkö tukee kampanjoita tuoden esiin Suomea houkuttelevana matkailukohteena saksalaiselle medialle ja kuluttajille.

”Suomalainen turvallinen, luonnollinen ja terveellinen ruoka kiinnostaa saksalaisia kuluttajia yhä enemmän, ja pohjoinen, arktinen alkuperä tuo tuotteille myös ripauksen eksotiikkaa”, toteaa Food from Finland-ohjelman johtaja Esa Wrang. ”Esillä tulee kaikkiaan olemaan tuotteita useilta kymmeniltä suomalaisyrityksiltä, esimerkiksi loimulohta, kaura-ja ruispohjaisia aamiais- ja välipalatuotteita, makeisia, pienpanimo-oluita sekä muita alkoholijuomia.”

Yksi mukaan lähtevistä yrityksistä on Laihian mallas Oy.

”Esittelemme vientiin suunnitellun Have a Sweet Day -brändin alla olevat suomalaiseen viljaan perustuvat Sweet Malt Bread (saaristolaisleipäjauhoseos) ja Oat Powder Blueberry -välipalatuotteen nyt ensimmäistä kertaa saksalaisille kuluttajille. Grüne Woche -messut tukevat tavoitteitamme Saksan markkinoilla ja osallistumme mielellämme Business Finlandin organisoimiin vähittäiskaupan kampanjoihin, sillä kyseisten ketjujen asiakaskunta on juuri sellainen, jota haluamme Saksassa tavoitella. Tulevaisuus näyttää, onnistummeko saamaan tuotteemme pysyvästi saksalaisten kauppojen hyllyihin”, kertoo tuotekehityspäällikkö Henrietta Gulman Laihian Mallas Oy:sta.

Pääsy Saksan markkinoille on pitkän työn tulos

Food from Finland -ohjelma on tehnyt vuodesta 2016 lähtien yhteistyötä saksalaisen CITTI- ketjun kanssa toteuttaen useita suomalaisten tuotteiden kampanjoita ketjun myymälöissä. CITTIn valikoimissa on jo 100 suomalaista tuotetta. Myös verkkokauppa lieferello.de on listannut lähes 100 suomalaista tuotetta valikoimaansa. Lieferello avasi vuonna 2017 verkkokauppaansa Finland-shopin yhteistyössä Business Finlandin kanssa.

”Suomalaiset elintarvikkeet ja juomat eivät koskaan ennen ole olleet näin laajasti esillä Saksassa. Tuotteiden saaminen Saksan kauppoihin on edennyt sitkeästi askel kerrallaan. Kampanjointi edellyttää, että valikoimiin on jo saatu riittävä määrä tuotteita”, kertoo Wrang. ”Lupaavaa on, että saksalaiset vähittäiskaupat ovat halunneet tehdä näin aktiivista yhteistyötä kanssamme suomalaisten tuotteiden tarjonnan laajentamiseksi. ”

Food from Finland järjestää Grüne Wochen yhteydessä saksalaisille ammattiostajille ja medialle tilaisuuden tutustua yrityksiin ja tuotteisiin Suomen suurlähetystössä Berliinissä. Tilaisuudessa yli 40 suomalaista yritystä esittelee tuotteitaan. Tarjoiluista vastaa Suomen ruokalähettiläs, keittiömestari Kim Palhus. Tilaisuuden avaa maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

”Suomella on globaaleilla ruokamarkkinoilla tarjottavanaan ainutlaatuisia etuja kuten antibioottivapaus ja salmonellattomuus. Tuotantoamme leimaa vastuullisuus, kaiken pohjalla ovat puhtaat ja kestävästi käytetyt luonnonvarat”, toteaa ministeri Leppä. ”Siksi tuomme ylpeydellä esille erityisesti terveysvaikutteisia maito-, vilja-, marja-, ja kalatuotteita sekä kiinnostavia, kansainvälisiä palkintoja voittaneita alkoholibrändejä ja pienpanimoita.”

Suurlähettiläs Ritva Koukku-Ronden mukaan Suomen kumppanuus Grüne Wochella ja kuluttajakampanjat tuovat maalle hienoa näkyvyyttä. Grüne Woche on Euroopan suurin kuluttajille suunnattu elintarvikemessutapahtuma. Messut keräävät vuosittain 400 000 kävijää, 90 000 ruoka-alan ammattilaista, yli 4 000 median edustajaa ja poliittisia päättäjiä.

”Saksa on merkittävin kauppakumppanimme sitten vuoden 2014. Saksan kaltaisessa maassa messuilla on edelleen tärkeä merkitys, niin uusien kontaktien kuin liiketoimintamahdollisuuksien kartoittamisessa. Täällä on kysyntää etenkin puhtaille, terveysvaikutteisille tuotteille. Toivonkin, että Grüne Woche ja kampanjat ovat yksi ponnahduslauta sille, että suomalaisyritykset saavat nykyistä enemmän tuotteitaan saksalaisiin ruokakauppoihin ja ravintoloihin”, toteaa suurlähettiläs Koukku-Ronde.

Saksan kampanjoissa ovat mukana myös muun muassa Bryggeri Helsinki, Fazer Leipomot, Finnspring, Goodio, Hommanäs Manor, Hätälä, Kyrö Distilling company, Kalevala Distillery, Kuura Cider, Laihian Mallas, Lapland Food Club, Linkosuon Leipomo, Maria of Lapland, Nordiclif, Poikain Parhaat, Salmari, Shaman Spirits, Spirit of Tom ja Weekend Snacks.

Taustatietoa suomalaisten yhteistyökumppaneista Saksan vähittäiskaupassa

KaDeWe
KaDeWe on maineikas tavaratalo Berliinissä ja tunnettu korkeasta statuksestaan ja luksustuotteistaan. KaDeWe:n 6. kerros on kuuluisa herkkusuiden paratiisi.

Alsterhaus
Alsterhaus on tunnettu luksustuotteisiin keskittyvä tavaratalo Hampurissa, jolla on suuri ja laadukas herkkuosasto.

CITTI Markt
CITTI Markt on pohjois-saksalainen vähittäiskauppa- ja noutotukku-ketju, jolla on laadukas ja monipuolinen valikoima. CITTI:llä on valikoimissaan noin 80 000 tuotetta.

Lieferello
Lieferello on yksi nopeitten kasvavia online-kauppoja Saksassa. Lieferellolla on valikoimissaan yli 20 000 tuotetta ja se palvelee erityisesti kuluttajia, jotka etsivät erikois- ja gourmet-tuotteita.

Lisätietoja

Head of Food Program, Food from Finland Esa Wrang Business Finland, +358 400 243076 esa.wrang@businessfinland.fi
Ministerin erityisavustaja Teppo Säkkinen, maa- ja metsätalousministeriö, +358 50 516 2868

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta sekä kansainvälistymis-, investointi- ja matkailunedistämispalveluita. Business Finland työllistää 600 asiantuntijaa 40 toimipisteessä ympäri maailmaa ja 20 aluetoimistossa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi